Monday, February 22, 2010

In the spirit of the Olympics

Nå som OL herjer over tv-skjermene, føler jeg det er på sin plass med et lite innslag av ski.
Stort sett handler det om skiskyting, langrenn og alpint - men der er jo så mange andre grener også. En av disse, som jeg et øyeblikk trodde var tatt ut av lekene, er fristil hopp. Et øyeblikk fryktet jeg at den hadde lidd samme skjebne som skiballett.

At vi sikkert ikke har noen deltakere i fristil hopp, er vel en av årsakene til at vi ser relativt lite til det også. Såvidt jeg kan huske, var fristil hopp, sammen med kulekjøring og skiballett, en prøvegren i Albertville i 1992 (skiballetten falt av uforståelige grunner vekk). Hopp ble så en "ekte" gren på Lillehammer i 94. Halveis på husk og halveis på google, kan jeg bekrefte at Hilde Synøve Lid tok en bronsemedaje i fristil hopp, mens Tor Skeie fikk en 15. plass i herrenes konkurranse i 94.

Men fristil hopp har lange tradisjoner, og kanskje det rett og slett er slik som det er med mange andre ting: "Alt var mye bedre før".

Men vi må aldri glemme. Heldigvis er det flere enn meg som mener det. Derfor har også et vennlig menneske lagt ut en sekvens fra Dick Barrymores "The Golden Years of Ski Films". Dette er i sin helhet en fantastisk film, og man kan ikke annet enn beundre alle disse menneskene, som ikke bare satte liv og helse på spill, men faktisk gjorde det i blant annet rødstripete neongule tights!

Klippet åpner med Stein Eriksen iført Mariusgenser, som her blir tilskrevet æren for at fristill hopp ble en greie (genseren fikk sitt navn etter hans bror Marius Eriksen).

Så da er det bare til å lene seg tilbake og nyte, alt er severdig, men jeg vil fremheve et noe spesielt hopp rundt 2:05, "svunnen tid" har vel aldri føltes så sterkt som akkurat der...

No comments:

Post a Comment