Sunday, November 8, 2009

Storbyen kaller

Da det dukket opp et aldri så lite påskudd til å ta en tur over kanalen til London, var ikke jeg sen med å finne en passe billig flybillett. 

Etter et insjekk/baggasje-kaos intermezzo på Flesland, fant jeg meg fort til rette i sete 2f på 920-flyet. I Norwegians in-flight magazine, skriver Arne Hjeltnes om "den gangen" flyreiser var en slags magisk klassereise. Fornebu, Kastrup og de hemmelige kodene i internasjonal oppførsel. Tiden han skriver om, var den tiden da 2f garantert ga godt med rom mellom kneskålene og ryggen til 1f. Sånn er det dessverre ikke lenger, så langt ifra. Til alt hell var 2d og 2e ledig, og jeg fikk litt ekstra boltreplass.

Deretter var det plankekjøring, for ikke å si skinnekjøring. I Clapham gikk jeg av og ble møtt av min vert for oppholdet. Vi reiste så videre inn til London Bridge, hvor vår endelige destinasjon var "Winston Churchill's Britain at war experience". Et museum lastet med memorabilia fra 2. verdenskrig, med fokus på livet i London under de tyske bombetoktene.

Besøket endte i museumsbutikken som seg hør og bør, men jeg fant dessverre ikke en kjøleskapsmagnet med teksten "Keep calm and carry on", de hadde kun "Tea revives you". Jaja, another time.


Etter dette tok vi tuben videre til Canary Wharf, hvor vi spiste noe chips-basert mat på en fin brun pub. Puben var tydelig merket som en "Doubles bar, singles only on request". Jeg måtte tygge litt på det skiltet før jeg ble innviet i svaret: herfra slipper du ikke ut uten 2 i promille!



Vel, vi slapp unna med en halvliter. Det kan jo kanskje ha vært fordi det var søndag ettermiddag. Planen herfra var så å få seg en tur med "The light rail" fra Canary Wharf, men den var stengt for vedlikehold. Aldri så gale at det ikke er godt for noe, antall ulike togturer var tross alt farlig nær ved å komme opp noe som får reisen min til å høres ut som en medlemstur for jernbaneklubben. 

I morgen blir det tur til Cambridge, med tog...

1 comment:

  1. Høres ut som om du har hatt en superfin første dag på turen. Vi tror vi kan engelsk, men det ligger gjerne flere betydninger gjemt i språket, som de ikke kan lære oss på skolen.

    ReplyDelete