Thursday, November 26, 2009

High Sierra

Da jeg våknet i dag og kikket ut vinduet, forsikret jeg meg selv om at den fukten i veien og på vinduet måtte være kraftig morgendugg. Uheldigvis ble det etterfulgt av raske vindusviskere på bilene som passerte. Altså, regn!

Dette var et skår i gleden for mine planer om å bestige Veleta, en av tre store i Sierra Nevada. Nå kan du gjerne si at regn aldri har skadet noen, men den medfølgende tåken er sjelden av det gode for slike prosjekt. Men opp i høyden hadde jeg bestemt meg for å dra, så det ble en biltur opp til skianlegget Solynieve.

En velholdt vei fører en raskt ut av Granada og opp i Sierra Nevada. Utsikten ble stort sett bare bedre og bedre for hver sving, og jeg tok meg god tid med mange fotostopp underveis.



Ved 2200 moh treffer man på skibyen Solynieve, en klassisk skråning overfylt av leiligheter og litt for høye hoteller, samt alt utført med alpearkitektur. Noe spesielt vakkert er det ikke, men det gjør nok nytten i sesongen. Sesong var det iallefall ikke nå, stedet var fullstendig renset for alt annet enn en håndfull håndværkere, som arbeidet på spreng foran sesongåpningen.

Etter en rask runde, gikk jeg i bilen igjen og svingte inn på veien som fortsatte videre oppover. Denne endte omsider på en relativt tom og tåkelagt parkeringsplass med en håndfull stengte salgsboder. Jeg parkerte ved siden av den andre bilen som stod der og undersøkte nummerskiltene, de var britiske. Bak bilen, i le av en bod, stod et ektepar og kokte opp vann på en bærbar stekeplate. Jeg hilste og ble umiddelbart tilbudt en kopp varm kakao, som jeg med glede takket ja til. Vi hadde en liten prat om vær og vind etc. De hadde hus/leilighet i regionen og hadde reist opp hit mange ganger tidligere osv.

Fra parkeringplassen var det sikt nok til å se en mariastatue noen hundre meter skrått oppover i lendet, så jeg bestemte meg for å gå opp til den, men ikke lenger. Det er få ord som kan beskrive dagens utsikt (jeg hadde sikkert sagt det samme hadde det vært en skyfri dag).



Lite å se og lite å gjøre, førte meg ned igjen til hotellet, hvor jeg parkerte bilen før jeg tok en buss til Centro Ciudad. Granada har sitt å vise frem, trange gater, gamle bydeler, store katedraler og grønne parker. Jeg stoppet opp ved Rio Genil, som har grønt vann.



Som en finale på dagen, tok jeg bilen ut igjen for å undersøke det lokale kjøremønsteret på kveldstid. Destinasjonen var Carrefour hipermercado. Der er mange myter rundt spanjoler og trafikk/bilkjøring. Det er uten tvil ikke det samme som å kjøre til Lagunen, men det er liten tvil om at det finnes mange steder som er verre enn Spania.
Hva jeg kjøpte? Jeg holdt på å kjøpe en bilbane og sixpack med kinderegg - men det ble med en flaske vann, to øl og en sjokolade.

No comments:

Post a Comment