Monday, November 9, 2009

Galtwort etc.

Det tar ikke lang tid før man føler storbyen tar kvelertak på en, hva er da mer naturlig enn å en reise ut på landet?

Nå var det vel ikke helt tilfeldig at jeg valgte å ta toget ut av byens jag og mas, men mer for å besøke deler av familien man ikke ser altfor ofte. Min kusine, som normalt bor på andre siden av atlanten, er dette året student ved Cambridge. Cambrigde er en by innhyllet av historie, myter og sorte kapper. Noen landsby er det jo ikke akkurat, men trygt å si at det er litt mindre enn London. Reisetid fra Kings Cross station var 60minutter.

Vel fremme, gikk jeg inn mot sentrum hvor jeg traff min guide for dagen. Med studentkortet høyt hevet, gikk vi inn og ut av Kings College, Pembroke College, Trinity College, St. James College og Queens College. Monumentalt er et dekkende ord for det visuelle, og det er en HarryPotterish aura over det hele. Uten å rakke ned på de andre, må det vel sies at Kings College rager høyt, spesielt kapellet.


Ellers er "punting" et stikkord for Cambridge. "Punten" er en båtkonstruksjon med flat bunn og rektangulær baug. Tidligere brukt til transport, men i moderne tid foretrukket som "leisure"-vehicle i Cambridge og Oxford.


Punt eller no punt, konklusjonen må være at Cambridge er en by med sjel og mange fine fotomotiv.

Klokken 1815 var jeg på vei tilbake mot storbyen igjen. Ved ankomst til Kings Cross fulgte jeg skiltene mot undergrunnen, som helt opplagt sendte meg på en god omvei gjennom St Pancras international. Men det var jo i seg selv også en opplevelse. Der flyreisen nå ifølge Arne Hjeltnes har mistet sin elitistiske sjarm, tror jeg toget har overtatt. Eurostar er den nye vinen og St Pancras det nye Fornebu. God tur!

No comments:

Post a Comment