Monday, November 23, 2009

Bybanen

I dag har jeg prøvekjørt bybanen - ja, det er helt sant! I Alicante har de bybane, men her har de bestemt seg for at en spade er en spade, så derfor heter det "tram".

Sett bort fra det, så er bybanen her nøyaktig lik den vi skal få i Bergen. Det var derfor med stor spenning at jeg løste billett fra Plaza Puerto del Mar til Lucentum. Det par første 100 meterne gikk ulidelig sakte, men det tok seg opp etterhvert. Ellers var det rent og pent og ingen tegn til urbane graffiti-hipsters med oppmerksomhetsbehov.



Banen hadde også billetteringsmaskiner ombord istedenfor på stasjonene (med unntak av endestasjonen). Dette har vel både sine fordeler og ulemper. Jeg ser for meg at det kan bli litt trangt og kaotisk å løse billett ombord på Danmarksplass i ettermiddagsrushet. Samtidig er det nok stor fare for at automatene langs Bybanen i Bergen kommer til å bli knust i fillebiter en etter en.

Som fryktet var Lucentum i museumskategorien og ergo stengt siden det var mandag. Men turen ga et lite innblikk i det danderte og fredelige forstadslivet i Alicante. Veien tilbake til sentrum gikk på en annen linje som endte under jorden.

Deretter hadde jeg vandring ut til et spøkelseshus av en annen verden. Panoramis er et "velferdssenter" i den vestlige enden av Alicantes marina. Ideen var nok sikkert god da de bygget dette en gang på tidlig 90-tall, men stedet var nå innhyllet i tåke av nedgangstider og forfall. En tivoliautomat sendte ondsinnet latter gjennom de enorme hallene, og det ikke-eksisterende lyset fra de stengte butikkene ga lite håp for fremtiden.

På veien tilbake fikk jeg et blikk av Middelhavet (strengt tatt gjør man det hele tiden her).

1 comment:

  1. ja det skal bli spennende å se hvordan de løser billetteringsspørsmålene i Bergen, de sliter jo med det nye systemet de har satt inn på nordhordalandsbussene, kanskje det er det de tenker å sette inn på bybanen også. ;-)

    ReplyDelete