Tuesday, September 15, 2009

Tigerstaden

Jeg har vært en liten tur i Oslo de to siste dagene, ja faktisk på selveste valgdagen. For å betrygge de som måtte være bekymret, så fikk jeg forhåndsstemt en uke i forveien. Kirkevalget gikk derimot fløyten, men jeg satser på å komme sterkt tilbake neste gang.

Men formålet med denne posten var å vise noen bilder - posten er tenkt inn i kategorien "photography". Det er nemlig den andre filmen jeg kjører gjennom mitt nye kamera, men denne gangen med en meter av den litt uberegnelige Kodak Technical Pan. Fremkalling av technical pan-filmen, som jeg har demostrert i tidligere poster, er ikke alltid like vellykket. Denne gangen føler jeg at jeg er inne på riktig spor. Høy kontrast er et tilbakevendene problem, og ingen skal vel påstå at det ikke er tilfellet her heller, men jeg føler den er der den bør være nå. Løsningen er, og jeg vet dette er totalt uinteressant for de fleste som leser dette, HC-110 blandet som F-løsning. Det vil si 1:79, altså en del sirup, 79 deler vann - 6ml:474ml. Fremkallingstiden blir da 17,5 minutter med EI 100. Så var det sagt.

Her er bildene:





Ved skanning av negativene som fargenegativer, viser det seg at filmen er relativ rødaktig, fremfor svarthvit. Ved å justere litt på fargebalansen oppnår man relativt spennende resultater, som i de to nederste bildene.
Ellers kommer jeg nok tilbake med noen flere bilder fra turen, mest sannsynlig som en kommentar med en foreløpig arbeidstittel: feilslått narkotikapolitikk. Stay tuned!

No comments:

Post a Comment